TRADYCYJNY TRENING SŁUCHOWY
obejmuje ćwiczenia funkcji słuchowych dostosowane do umiejętności i możliwości psychofizycznych dziecka.
Przykładowe propozycje ćwiczeń:
- spostrzeganie bodźca dźwiękowego (niewerbalnego i werbalnego),
- rozpoznawania i dyskryminacji (rozróżniania): natężenia, wysokości, długości dźwięków,
- kolejności dźwięków – zapamiętywanie sekwencji 2, 3 itd. elementowych – słów, sylab, onomatopei,
- rozpoznawanie wzorców dźwięków,
- rozumienie mowy zniekształconej [np. przyspieszonej],
- rozpoznawania dźwięków w obecności sygnału zagłuszającego – rozumienie mowy w szumi, hałasie
- ćwiczeniach uwagi słuchowej,
- odtwarzanie, rozpoznawanie i tworzenie struktur rytmicznych,
- zabawy rymami – wyszukiwanie, samodzielne tworzenie,
- analiza wyrazowa zdania, analiza i synteza głoskowa i sylabowa,
- ćwiczenia pamięci słuchowej bezpośredniej – zdania, sekwencje słów wielosylabowych, jednosylabowych, sylab otwartych z różnymi samogłoskami, sylab otwartych z tą samą samogłoską,
- ćwiczenia w postrzeganiu i dokonywaniu operacji na dźwiękach mowy – dodawane, przestawianie, zamienianie głosek w wyrazach
- ćwiczenia uwagi słuchowej [w połączeniu z pamięcią bezpośrednią],
- ćwiczenia różnicowania fonemów – różniących się dźwięcznością, miejscem artykulacji.